Jeg har lagt merke til at både Røde Kors og Leger Uten Grenser har jevnlig lagt ut informasjon på sine Twitter- og Facebook-kontoer om hvordan man kan bidra etter jordskjelvet i Haiti. Jeg vil også tro andre bistandsorganisasjoner er like aktive i det sosiale nettverket. For disse type organisasjoner kan det være veldig lurt å kunne håndtere disse kanalene riktig. For gjør de det riktig, kan de få mye uttelling. Mange på Twitter vil retweete meldingene, så de som ikke følger organisasjonene også får budskapet. Om en person kommenterer Facebook-statusen til Røde Kors, er det mulig flere av kontaktene til personen går inn på Røde Kors sin profil for å se hva vennen har skrevet.
Men viktigst av alt kan det skape en givertrend. I de fleste sosiale medier er det lett å vise sine egne holdninger, og de kan påvirke andres. Jeg er sikker på om en høyt respektert person uttrykker at han eller hun skal gi penger til veldedigheten, vil flere følge i de samme fotsporene.
Jeg håper i hvert fall at de sosiale mediene kan bidra til giverrekorder i organisasjonene, og at hver eneste krone vil gå med til bistand i de rammede områdene.
Lise Mette Kjellberg
1 kommentarer: on "En ny type innsamlingsaksjoner"
Sosiale/digitale medier kan bidra til engasjement og rekruttering - også vist ved presidentvalget i USA (Obama)
Legg inn en kommentar