22. jan. 2010

Dekk-konge/ ubrukelig kokk.

Tommy Sharif imponert ingen med sin opptreden som kokk i ”4-stjernes middag” på TV Norge i forrige uke. Jeg vil oppfordre han til å kjøpe seg en kokebok. Og en PR-rådgiver..

Tv-serien der fire kjendiser på rundgang inviterer hverandre til middag gikk først sin seiersgang på TV Norge høsten 2009. Serien ble en suksess og runde to er nå godt i gang.

For de som ikke kjenner til Sharif: Tasawer ”Tommy” Sharif har slått seg opp som dekkselger på Skedsmo, like utenfor Oslo. ”Sharifs Dekksenter” selger dekk som ingen andre, og har på mystisk vis gjort en bildekkselger til rikskjendis.

I forrige uke var det Berit Riise, Henriette Brusgaard, Tommy Steine og Tommy Sharif som disket opp med de nydeligste retter. Eller rettere sagt, de tre første gjorde det. Tommy Sharif imponerte ingen med sine mat- og kokkekunnskaper. Menyen bestod av følgende:

Forrett: Tomatsuppe med makaroni og egg.
Hovedrett: Wienerpølser med potetmos.
Dessert: Tress iskrem med sjokoladesaus.

Ikke noe gourmetmåltid akkurat, men heller en blanding av barnebursdag og 17. mai. Til sammenligning serverte Brusgaard blant annet helstekt indrefilet av storfe med braiserte poteter, pastinakk-krem, aspargesbønner surret i bacon og rødvinssaus. Dette innlegget skal ikke handle så mye om mat, men jeg må få nevne Sharifs innsats under handleturen, og så på kjøkkenet:

Da han handlet inn beregnet han én pose tomatsuppe pr pers. En rask titt bakpå på posen kunne ha avslørt at den ville gi fire porsjoner. Videre ble pølseutvalget til Meny litt for mye for ”dekk-kongen”. Det var både julepølser, grillpølser og wienerpølser i disken, så løsningen ble å ”ringe en venn”. Eller retter sagt advokaten sin. Tommy og advokaten landet til slutt på Gildes Wienerpølser. De hadde tross alt smakgaranti.


Så var det tid for å vise frem kunnskapene på kjøkkenet. For å sette en ekstra smak på suppen tilsatte han Jack Daniels. Whisky. Videre hadde han hørt at egg i tomatsuppen var populært, så han kokte eggene i suppen. Gjestene visste nok ikke om de skulle le eller gråte da de fant bløtkokte egg, med skall, da de skulle forsyne seg av tomatsuppen. Resultatet ble at de lo så de gråt. Da Sharif skulle forberede hovedretten måtte navnbror Tommy Steine komme til unnsetning. Sharif ville nemlig ha ketchup og sennep i pølsevannet. Pose-potetmos ble også litt for mye for kokken. Middagsgjestene sammenlignet den med mørtel. Med is og sjokoladesaus til dessert skulle man ikke tror at det var mye som kunne gå galt, men katastrofekokken sviktet ikke. Sjokoladesausen hadde han satt i kjøleskapet, så den var alt annet en flytende.

Alt i alt vil jeg si at Tommy Sharifs kokkekunnskaper er på nivå med en 10-åring, men det ble uansett god underholdning. Undertegnede lo så tårene trillet. Men nok matprat, over til PR. Hvordan vil en slik opptreden påvirke Tommy Sharifs omdømme? Vil den i det hele tatt påvirke det?

Sharif er kjent for å benytte enhver anledning til å stikke trynet sitt frem i media. I VGs lørdagsmagasin uttalte han at han så på seg selv som en ”mørk Idar Vollvik”. Chess-gründeren var også ivrig på å stikke seg frem i media. Dette med den tanke at stadige medieoppslag ville føre til økt salg av mobilabonnementer. Vollvik hadde PR-rådgivere til å hjelpe seg med dette. Det tror jeg ikke Sharif har. Et Chess-abonnement kunne enkelt og når som helst bestille på operatørens nettside. Da Sharif startet sin ferd mot kjendis-status var kundegruppen hans befolkningen på det sentrale Østlandet. Først i senere tid fikk han på plass en nettbutikk. Rekkefølgen burde vært omvendt.

Det kan virke som Sharif har prøvd å kopiere Vollviks suksess-oppskrift med hyppige medieoppslag. I 2006 kjøpte han en Koenigsegg CCX, akkurat som Vollvik hadde gjort tidligere. Vollvik sponset SK Brann, Sharif sponset Lillestrøm SK. Sharif gikk faktisk så langt som å kjøpe Vollviks gamle mobilnummer for den nette sum av kr 400 000.

For et drøyt år siden kjøpte Sharif det gamle hopptårnet i Holmenkollen for 269 000 kroner på eBay. Dette genererte i følge NA24 over 200 oppslag på tre dager. Dekk-kongen nektet likevel for at kjøpet var et PR-stunt. Med overlegg eller ikke, Sharif har fått mye medieoppmerksomhet for sine sprell. Enten det er å tilby Mulla Krekar 500 000 kroner for å forlate landet, eller å donere penger til mer veldedige formål.


Men Sharif skiller seg i det minste fra Vollvik på noen områder. Da mobil-gründeren selv var med i ”4-stjerners middag” hentet han inn hjelp i form av sin bror, som er kokk. Menyen bestod av Para Negra-skinke m/ honningmelon, Havets Delikatesser m/ fiskesuppe og Tiramisu. Noe ganske annet enn pølse og potetmos.

I ”4-stjernes middag” ville Sharif altså ha ketchup og sennep i pølsevannet. Kommentator-kokken hadde allerede kommenter at Sharif i det minste ”kjørte konseptet full ut”, og da slo det meg at det hele kanskje bare var et skuespill. Greit nok at man ikke kan lage mat, men dette var virkelig ille. Ketchup og sennep i pølsevannet? Noe vil kanskje si ”han er jo muslim, sikkert ikke vant til å spise pølser”, men det så ikke ut til å stoppe han under middagen. Men pølsespiser eller ikke, etter å ha bodd hele sitt liv i Norge, burde han ha fått med seg at tilbehøret skal på pølsene da de er ferdige, ikke i vannet. Så hva har egentlig Sharif å tjene på å stå frem som en idiot? Han får selvfølgelig medieoppmerksomhet ved å være med i programmet, men den hadde han jo fått samme hva han hadde laget.

Jeg har aldri hatt sansen for denne fyren, men nå har inntrykket mitt av han blitt, om mulig, enda dårligere. Jeg synes Trond Albert Skjelbred, partner i Nor PR, sa det godt til NA24 etter hopptårn-kjøpet i fjor:

”- Det er en sammenheng mellom troverdighet og synlighet. Hvis du er veldig synlig og har veldig lav troverdighet, så blir du på et eller annet tidspunkt uønsket.”

Lars Skjegstad


Kilder:

http://arkiv.na24.no/Nyhet/338457/Tommy+Sharifs+diamantkupp.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Tommy_Sharif
www.tvnorge.no
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

4 kommentarer: on "Dekk-konge/ ubrukelig kokk."

Lise Mette sa...

Godt skrevet :)

Lurer på hvordan TVNorge definerer "kjendis"...

Anonym sa...

Lurer på hvordan TV3 definerer celebert selskap jeg...
Der har de alle kjendisene i alfabetet pluss en nokså teit Alex

peggy sa...

Veldig bra. I think you have a future in this field! No doubt.

Anders sa...

Veldig bra skrevet, og helt enig i det du sier. Jeg tenkte mye det samme når jeg så dette programmet. Når han foreslo ketchup og sennep i pølsevannet tror jeg han avslørte at han faktisk forsøkte å fremstå som en idiot. Antakelig for å virke morsom. Programmet var underholdende nok, men Sharif finnes ikke morsom i mine øyne. Effekten av hans PR-stunt på meg gjør at jeg ønsker å unngå å være kunde hos ham. Jeg antar at jeg ikke er alene om å tenke slik, men det er mulig at han sjarmerer flere enn han frastøter.

Legg inn en kommentar