21. nov. 2010

The Real Life



Vi som er PR-studenter pugger teorier og modeller vi skal få bruk for i arbeidslivet. Jeg undrer over hvordan jeg skal bruke fagstoffet jeg lærer. Jeg får ikke muligheten til å prøve det ut i arbeidslivet før jeg står der- nyutdannet, nyansatt og i stor grad uviten.

Praksis i timeplanen
Etter nesten et og et halvt år med teorier og modeller om PR-faget er hjernen min full av det som skal hjelpe meg med å ta de riktige valgene i arbeidslivet. Tenker jeg tilbake på tiden før BI skjønner jeg at jeg har lært mye siden da. Tanken på å være halvveis til en bachelorgrad gjør meg spent, men samtidig skremmer det meg at jeg har så liten erfaring med PR i praksis. Riktignok er en bachelorgrad i PR og kommunikasjonsledelse en nokså bred utdannelse, og vi kommer til å ende opp i mange forskjellige jobber. Jeg skulle ønske vi fikk arbeidserfaring fra noen av de mange mulighetene i bransjen, og at jeg fikk erfare teoriene i praksis. I denne sammenhengen tenker jeg ikke på sommer-internships for tredjeklassestudenter. Jeg retter søkelyset mot en arbeidslivserfaring fra bransjen som skulle vært obligatorisk for alle studenter.

Aktiv deltagelse
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt erfarne mennesker fra arbeidslivet si “det er når du kommer i jobb at du faktisk lærer noe”. Det tviler jeg ikke på, men er virkelig alle eksamenene på BI helt bortkastet? En venn fortalte meg at det første han som nyutdannet fikk høre fra arbeidsgiveren, var at han skulle glemme alt han hadde lært på skolen og heller fokusere på det han kom til å lære i jobben. Mine venner som studerer til å bli sykepleier og politi har en stor menge praksis i timeplanen sin. Jeg ser ingen grunn til at vi, som kommende PR-utøvere, ikke skal ha praksis i timeplanen vår. Behavourister som Skinner og Engelmann har utviklet modeller som sier at aktiv deltakelse er en av hovedelementene for effektiv læring. Hvis studiet inkluderte praksis ville studentene følt seg tryggere i faget, hatt flere muligheter for å bygge nettverk og forberede seg bedre mentalt på det arbeidslivet krever.
Hvordan er «the real life», eller det virkelige livet, bak teorier og modeller? Jeg ønsker ikke å bli fortalt at mine tre år på BI er bortkastet, for det vet jeg at det ikke er. Mitt ønske er at BI og bedriftene seg imellom kunne samarbeide bedre med praksis for studentene. Da får vi muligheten til å lære mer og vi får vist bedriftene hva vi har å tilby. Ikke minst får bedriftene en unik mulighet til å utvikle sine (muligens) kommende arbeidstakere. 

Av Celine Gran, 2.klassestudent PR og kommunikasjonsledelse


Foto: www.sprell.no



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

5 kommentarer: on "The Real Life"

Anonym sa...

Godt poeng Celine,

Som tidligere student, og nå ansatt som markedsanalytiker, så erfarer jeg at teoriene vi har lært på BI er veldig bra! Jeg sitter med masse kunnskap som uten tvil er en fordel for bedriften. Men utfordringen, slik jeg opplever det, er at bedrifter i Norge har ikke samme kunnskapsutviklingen som vi har. Den tradisjonelle norske bedriften ligger gjerne mange år etter oss (nyutdannede). Så for å sette det på spissen: Vi er overkvalifiserte for den tradisjonelle norske bedriften. En annen grunn til dette er at kommunikasjonsfaget er relativt "ferskt" i Norge generelt, og mange ledere vet ikke hvordan de skal forholde seg til det.Dermed vil nok flere oppleve skuffelsen når de kommer i arbeidslivet, men dette vil nok endre seg når nyere generasjoner infiltrerer bedriftene (håper vi!).

Lykke til med eksamen! :)

Pr student sa...

Veldig bra innlegg. Her har BI en utfordring, tre år med skole, skal som du sier "ikke være bortkastet".

Christoffer Rørtveit sa...

Veldig bra innlegg Celine.
Jeg har selv som PR-student vært urolig for mangelen på praktisk rettet erfaring iløpet av vår utdanning. I nesten alle fagområder er det stor forskjell mellom teori og praksis.
Vårt fagfelt er i en sær situasjon i Norge.
De færreste kommunikasjonsarbeidere har en utdanning som er like relevant og spisset som PR og kommunikasjon på BI. Derfor tviler jeg sterkt på at vi blir stilt i situasjonen der vi får beskjed om å glemme alt vi har lært, da den personen som ytrer disse ord ville framstått som arrogant og avleggs.

Alle vil være tjent med en praktisk periode under utdanningen sin. Studentene vil styrke sin kunnskap om faget, næringslivet får studenter med høyere kompetanse.

For å få til dette er det viktig at vi som studenter har en tett kontakt med våre fremtidige arbeidsgivere.

Jeg håper at PR-byråene i Norge er villige til å bruke tid på sine fremtidige arbeidstakere og vil ta denne utfordringen på strak arm, når sjansen byr seg (noe den kanskje gjør fortere enn dere aner).

Jeg håper også at de PR-menneskene som leser denne bloggen tar seg tid til å legge igjen noen av sine tanker i kommentatorfeltet.

Peggy sa...

Hei dere -- interesting discussion. I do believe that BI's PR education is among the studies that is very demanding when it comes to practical experience. In that you are correct. However, it is also very possible to get experience while at BI. Writing experience can be had at Inside and other student publications, volunteer work for non-profit organizations is also possible, working for one of the student organizations in profiling their activities is also an idea. Joining the student Kommunikasjonsforeningen will help you network, and I am often sent notices for part-time jobs to students from our large contact network in the communication community. But you have to have something to offer, even if it is only a great deal of enthusiasm, a good personality, and a huge willingness to learn. You are only limited by your imaginations. Peggy

Celine sa...

Mange fine kommentarer her. Jeg er enig med deg Peggy, det er et hav av ulike muligheter hvor man som PR-student kan få erfaring med PR-faget. Selv syntes jeg at jeg har vist engasjement til frivillige verv og arbeid på linjen. Jeg håper alle tar til seg at det er viktig å søke mot bransjen- for det er du som må vise deg frem. Men det hadde vært veldig interresant for studentene om vi kunne jobbet aktivt i en bedrift, enten noen dager eller noen uker- for å se hvordan PR- byråer jobber. Jeg har nevnt mange av argumentene for hvorfor jeg mener dette i innlegget mitt, så jeg skal ikke repetere det. Det blir interresant å se hva tiden viser...

Legg inn en kommentar