29. nov. 2010

HVA SKAL JEG BLOGGE OM?

Bilde: http://gapingvoid.com












I våre PR-relaterte forelesninger får vi høre viktigheten av å bemerke seg skriftlig gjennom sosiale medier. Fremtidige arbeidsgivere vil søke deg opp på nettet, og blogging viser engasjement. Dette er fremtiden, og skal vi klare oss i denne bransjen må vi blogge. Men må vi virkelig blogge for enhver pris?
Selv har jeg lest en del blogger, og syntes det finnes veldig mange gode blogger som tar for seg dagsaktuelle saker. De kjennetegnes ved et kritisk blikk på det meste som foregår i verden. Også finnes det nisjeblogger som ofte viser god kompetanse, mye kunnskap og erfaring rundt sitt eget felt. Det gjør det interessant og lærerikt. Og selvfølgelig finnes det andre mer lettleste og morsomme blogger, som hovedsakelig brukes som underholdning og tidsfordriv. Alle kan være spennende å lese på sin måte.
”Imageblogging”
Men, ikke alle som skriver egen blogg er Guds gave til sosiale medier. Jeg føler mange bloggere bare blogger for å kunne si at de blogger. De blogger for å skape seg et image. Gi verden et inntrykk av at de er samfunnsengasjerte og reflekterte. Forsvinner ikke da noe av poenget med bloggen? Bør man ikke blogge om noe som faktisk engasjerer en, og ikke bare skrape sammen noen halvreflekterte synsinger om fredsprisvinnere og været? Eller er det jeg som i en alder av 22 år allerede har falt av den sosiale mediekarusellen og ikke skjønner ”bæret”?
Alle kan jo for så vidt ikke begynne som verdensmestere, så kanskje det er med blogging som det er med idrett? Man må begynne på nybegynnernivå, også får man heller jobbe seg oppover gjennom trening. Man bør vel ikke gi seg selv om man ikke tar verden med storm fra dag én. Hvordan hadde det gått med langrenns-Norge om utøvere som Petter Northug hadde gitt seg som liten gutt fordi han ikke vant sitt første renn?
Manglende bloggkompetanse
Personlig anser jeg ikke meg selv som en person som kritisk og reflektert klarer å spytte ut et vittig skråblikk på dagens samfunn et par ganger i uken. Ikke har jeg heller noen stor kompetanse innenfor noe spesielt felt, og ikke er jeg av typen som klarer å lage et underholdende innlegg ved å fortelle hvilke sko jeg ønsker meg og hva jeg spiste til frokost. Hva skal jeg da blogge om? Burde jeg starte en blogg for å vise verden min manglende innsikt og kompetanse? Bør jeg virkelig bare blogge for å blogge?
Misforstå meg rett, jeg syntes blogger kan være både spennende og interessant. Blogger hører i aller høyeste grad hører hjemme i den sosiale medieverden. Det er også et utmerket kommunikasjonsmiddel for både privatpersoner og bedrifter, som klarer å bruke det rett. Jeg kan også selv se hvor hyklerisk dette innlegget kan virke. Men som sagt, det jeg lurer på er; må alle blogge for enhver pris?

Av Grete Trulsrud

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

3 kommentarer: on "HVA SKAL JEG BLOGGE OM?"

Mette sa...

Kjenner meg veldig igjen, Grete :)

Liv-Runi sa...

Hei Grete.
Kjenner meg igjen i det du sier om inspirasjon og følelsen av mangel på kompetanse. Tror egentlig du må prøve å finne din greie oppi det hele, men ikke blogg hvis du ikke føler for det. Det er alltid andre forum du kan få vist deg frem i hvor potensielle arbeidsgivere kan få se hvem du er. :) Noen er flinke på blogging, mens andre er flinke på andre ting. Hvor kjipt hadde det vel ikke vært om alle var like?

Celine sa...

Enig med deg Grete. Skal man starte en blogg burde bakgrunnen for bloggen være et gjennomtenkt og fornuftig tema. Det er nok av "rosa-blogger" hvor det virker som om hensikten er å oppdatere andre kontinuerlig om sitt (muligens) uinterresante liv.

Selv syntes jeg det er spennende å lese blogger som kan gi meg mer innsikt i et tema og tilføye meg mer kunnskap. Men jeg kan ikke helt forstå interessen til de som blogger om hva de ser på TV og hva de spiser til middag. Da kan man likesågodt holde seg til en statusoppdatering på Twitter eller Facebook.

Blogging skal ikke misbrukes, ettersom det er et godt verktøy innenfor sosiale medier.

Legg inn en kommentar