20. sep. 2010

Sosiale medier: Warning: Do not try this at home?

Jeg nominerer herved «sosiale medier» til årets klisjeord 2010. Det er kanskje paradoksalt og litt som å banne i kirka når jeg skriver dette i en blogg, men jeg mener at suksessen de sosiale mediene tross alt har hatt fort kan komme til å utspille sin rolle.

Det finnes en mengde eksempler på det jeg vil kalle dårlig bruk av sosiale medier. Diverse tenåringsjenter som publiserer hver minste detalj av sitt liv i bloggsfæren burde være overflødig å nevne. Dog virker det ikke helt som alle organisasjonene har skjønt konseptet heller. Det er kanskje naturlig å tro at mindre bedrifter, på grunn av manglende ressurser, er de som synder mest, men det er lett å finne eksempler på større foretak som driter seg loddrett ut i forsøket på å være med på leken. Som PR-student ved Handelshøgskolen BI i Oslo trenger jeg ikke se spesielt langt heller.

Rektor Tom Colbjørnsen publiserte 5. oktober 2009 sitt første innlegg i sin blogg. I innlegget fortalte han at han så «fram til å ha et forum for å formidle, diskutere og høre synspunkter på ting som skjer.» Rektors blogg ser ut til å ha avgått med døden 8. desember samme år. Siste innlegg er ironisk nok titulert «BI nærmer seg take-off!» Det ser ut til at det heller ble en kræsjlanding. Jeg er helt enig med Peggy S. Brønn i at det virker mer som Colbjørnsen er mer opptatt av selvskryt enn å kommunisere med studentene, og utvikle dem til gode ledere.

Det virker som at oppfattelsen rundt sosiale medier er at «alle» må delta. Om du ikke gjør det må du nærmest være inkompetent. Eller er det kanskje et klokt valg av de som velger å holde seg utenfor? Den eneste nytten jeg har fått av at flere organisasjoner trer inn i de sosiale mediene er at nyhetsfeeden min på Facebook spammes av venner som «liker ditt» og «liker datt.» Det blir fort for mye, og min sanseutvelgelse velger fort å blokkere ut hele opplegget.

Jeg er langt fra noen ekspert på sosiale medier. Ei heller prøver jeg å fremstå som en besserwisser. Poenget mitt er at den som vurderer å anvende sosiale medier bruker sunn fornuft og tenker seg om én, to – helst tre ganger før man bestemmer seg. Man går ikke over sydpolen på ski bare fordi noen andre har klart det før deg. Det kreves forberedelser! Uten forberedelser vil man før eller siden gå seg bort i isødet eller bloggsfæren. Ingen kommer å redder deg og kommunikasjonen stilner.

Det virker som om brukere av sosiale medier ikke tenker nøye nok gjennom hva målet med kommunikasjonen skal være. Det er først når disse er fastsatt at man velger ut verktøyene og kanalene for å nå frem med budskapet. Start for all del ikke en blogg før du har noe å si og glem ikke at det dreier seg om åpen og ærlig toveiskommunikasjon. Er du ikke ærlig blir du alltid gjennomskuet til slutt. Hvordan du blogger avgjør hvordan leseren ser på deg, enten du er en flåsete tenåringsjente med meningsløse innlegg, eller en arrogant bedrift som ikke svarer på tilbakemeldinger.

Hold dagboka si for seg selv, spar skrytet om bedriftens fortreffelighet til årsmøtet og la oss unngå klisjeer – for kommunikasjonens skyld!

Helge Moe Fredriksen



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 kommentarer: on "Sosiale medier: Warning: Do not try this at home?"

PR-linjen sa...

Innlegget ble slettet ved et uhell. Limer derfor inn kommentarene på nytt her:

Celine sa 20.09.10:
Interresant innlegg du har her Helge. Du starter med å sammenligne fellesbetegnelsen sosiale medier med en klisjé. Videre i innlegget refererer du lite til andre sosiale medier, med unntak av facebook, enn blogg. Jeg kan si meg enig i at blogging har i mange tilfeller blitt et overfladisk rop om oppmerksomhet, mye fra unge tenåringsjenter/gutter som liker å dele alt og inget med alle. Det er viktig å poengtere at blogging er mer enn dette. Blogging har åpnet en helt ny arena for diskusjon og kommunikasjon- slik som vår egen "Komma". Som vi alle vet er sosiale medier et mye større omfang enn blogging. Blogging handler om en mer tilgjengelig måte å kommunisere på. Å kunne kommunisere meninger og påstander er et fremskritt for ytringsfriheten, noe som setter klisjéordet "blogg" i et litt større perspektiv. Noen har et større behov for å uttrykke seg enn andre. Det er også noen som syntes det er mer interresant enn andre å følge med på livet til en blond 14åring. Retten til å ytre seg - om det ikke skader andre- er viktig for å skape diskusjoner, komme frem til løsninger og åpne for nye syn og ideer. Dette gjelder enten den "teite" bloggen virker interresant eller ikke. Jeg er enig i at rektor Tom Colbjørnsen har gjort en meget dårlig jobb i å følge bloggtrenden. Innlegget ditt er kanskje en vekker for han. Enten oppdaterer han bloggen eller så kan han vel strengt talt ikke kalle det en blogg for å "formidle, diskutere og høre synspunkter på ting som skjer". Selv håper jeg å holde "Komma" åpen for en felles kommunikasjonsarena- et sosialt medie, uten altfor mange klisjeer. Og jeg håper mange vil være med og delta.

Helge svarte 20.09.10:
Grunnen til at jeg bruker ordet kjisjé er at man kan få intrykket av at det er viktigere å "være med" i, og nevne betegnelsen "sosiale medier", enn å faktisk ha en mening med det. Celine har selvfølgelig helt rett i at det finnes andre sosiale medier enn blogger og facebook. Jeg nevnte kun et utvalg av de mest kjente formene. Poenget mitt er at uansett hvilke kanaler man velger å benytte seg av, må det være en mening bak det – i alle fall for bedrifter! Selv om sosiale medier er viktig, må man ikke glemme at de tradisjonelle kanalene fortsatt finnes. De kan etter min mening i mange tilfeller være bedre enn sosiale medier. Helge Moe Fredriksen.

Lars sa 21.09.10:
Mange gode poenger her. Svært mange bedrifter bruker sosiale medier som et "gratis" markedsføringsverktøy og andre dytter ut litt informasjon når det passer seg. Alt for få har en sosiale-medier-strategi. Jeg tror trenden fremover vil bli at stadig flere vil benytte seg av de mulighetene som er tilgjengelige med sosiale medier. Et godt eksempel er SAS og Norwegian som under askeskyen oppdaget noen av disse mulighetene. Selv skrev jeg bacheloroppgave i våres om hvordan sosiale medier kunne påvirke organisasjoners intern kommunikasjon i endringsprosesser. Det dog et poeng at utviklingen går fort, og for mange er nok ikke sosiale medier helt stuerent, til annet enn markedsføring.

Legg inn en kommentar