18. nov. 2009

PR i TV-seriene





I faget Intro til PR har vi lest en artikkel av Shannon A. Bowen fra 2002, der det kommer fram at de fleste studenter har feil oppfatninger av PR-faget. De tror blant annet at PR er et veldig enkelt fag, og de aner ikke hvor mye analyse og research som hører med. Mange tror det å jobbe med PR er noe glamorøst, og det bare handler om å lage arrangementer og skape mediedekning.

Så feil kan man ta. PR handler om strategiske beslutninger, som må tas gjennom grundige undersøkelser. PR er ikke bare å ringe en avis, for så å komme på trykk neste dag. Det handler ikke om å stå foran kameraet i beste sendetid, og vise seg fram. PR er lange dager på kontoret, analyser, research og planlegging.
Jeg lurer på hvorfor så mange har feil oppfatninger av PR-faget. Jeg tror mye av skylden kan ligge hos TV-serier. Stadig er det en eller annen rollefigur som jobber hos et PR-byrå, gjerne med mediedekning. De lager fester og motevisninger. De skriver gjestelister, og har god kontakt med kultureliten. De har fine kjoler, blir bestevenner med kjendiser, og lever et liv i sus og dus og champagne.

Vi ser det overalt. I serier som Entourage, Gossip Girl og Sex And The City jobber sentrale karakterer med PR, men da innen det veldig snevre feltet mediedekning. Serena fra Gossip Girl kommer tilfeldigvis over en PR-rådgiver på kafé, og plutselig sitter hun med ansvaret for mediedekningen av en skuespiller. Hun hadde aldri tenkt seg noen jobb innenfor PR, men siden sjansen var der, ville hun gripe den. Dette får PR til å virke veldig enkelt og overfladisk. Det virker som noe som bare finnes for å skape oppmerksomhet, ikke for å skape sosiale og politiske relasjoner. Gossip Girl trekker ca 2.2 millioner TV-seere hver uke i USA. Det er sikkert en god del av disse seerne, som ikke har et forhold til PR før de ser serien. Når Serena da sier at hun jobber med PR, vil sikkert en del tro at PR ikke er noe mer enn mediedekning, PR-stunts og kjendiser.

Selv er jeg glad ikke PR-faget er som på TV. Jeg ønsker meg noe mer utfordrende enn å bare rope etter oppmerksomhet.

Lise Mette Kjellberg

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

8 kommentarer: on "PR i TV-seriene"

Reflexions - Center for PR and Communications sa...

Dette var gode takter - gleder meg til å lese mer ...*s*
PålHorsle

Ellen Amalie sa...

Jeg er helt enig! Har tenkt over det flere ganger, og irriterer meg over det. Har lyst til å kaste Lattimore et. al. 2009 etter dem:P

Unknown sa...

Jepp har samme oppfatning, godt observert! Men det kan tenkes at PR i USA er på et helt annet plan enn i Norge. De er langt mer opptatte av glam og kjendiserier enn det vi er i Norge, så det kan tenkes at PR-arbeid fort blir relatert til akkurat disse akkurat fordi de er så sentrale. Vi har en del forelesere fra USA og til tider krasjer deres teorier med norske gjesteforelesere, som jobber i det norske markedet.
Konklusjonen er at det kan virke som om PR er en del mer overfladisk "overseas".

Gøy med blogg!

SKOGLI sa...

Ikke fortell om hva som skjer i TV-serier før jeg har kommet så langt!

Ellers godt observert LM. Som alltid :)

Lise Mette sa...

Tusen takk for hyggelig kommentarer!

Enig med deg, Irma, om at PR i USA og Norge kan være veldig forskjellig. Selv synes jeg det er litt rart om PR handler mye om glam i statene nå, ettersom PR tross alt kommer derfra. Men tidene forandrer seg jo, og behovet for medietaktikker dukker vel mer og mer opp.

Skal passe meg for å spoile neste gang, Iselin, håper ikke jeg røpet for mye ;)

Liv-Runi sa...

Jeg har også merket meg at mange synes PR-faget virker som en lett jobb. Det hjelper heller ikke at vi ikke er noen profesjon med spesialisert utdanning, men henter inn folk som er gode til å kommunisere fra hvert et kott rundtom. Håper alt fokuset som har vært i media kan bidra til et mer nyansert syn på PR som fag i fremtiden. Det krever selvfølgelig at vi som PR-folk også blir flinkere til å fortelle media hva vi faktisk driver med. Vi må tenke mindre på å bygge omdømme for kunden og mer på å bygge omdømme for oss selv.

Anonym sa...

Jeg føler TV-serien Ab Fab burde vært nevnt. Sitat:

Saffie: I'm sorry, mum, but I've never seen what it is that you actually do.
Eddie: PRrr.
Saffie: Yes, but...
Eddie: PR !! I PR things. People. Places. Concepts...
Patsy: ...Lulu.
Eddie: Lulu... I make the fabulous... I make the crap into credible. I make the dull into...
Patsy: ...Delicious.

- Helge -

Peggy sa...

Trust me the US and Norway are not so far apart. I have seen both and what you see on TV is not reality -- in any country.

Legg inn en kommentar