14. nov. 2010

Engasjer deg! Nå!


For en uke siden jobbet jeg på PR-bransjens største happening, Gullkorn-prisutdelingen.
Gullkorn er en pris med et tredelt formål. Som de nevner på hjemmesiden sin gullkornet.no 



"Først og fremst ønsker vi i større grad å synliggjøre verdien godt PR-arbeid representerer. Videre håper vi at prisen kan bidra til mer åpenhet
og mer avmystifisering av kommunikasjonsbransjens arbeid. Og sist, men ikke minst: Vi vil at gode utøvere i vår bransje skal premieres og motiveres for videre innsats.

Vi ønsker at både oppdragsgiverne og byråene kan nominere og hedres. Det vil si at alle kan nominere sine bidrag, både medlemmer og ikke-medlemmer, og i år åpner vi også for at virksomheter som ikke har brukt byrå kan nominere."
Foto: http://www.pin.no/aktuelt/hard-konkurranse-om-gullkorn-2010.aspx


Det som slo meg var den store mangelen på første og andreklassinger som var tilstede. Så vidt jeg vet var det kun to stykker som hadde vunnet en konkurranse fra  andre klasse. Fra tredje stilte vi imidlertid mannsterke (eller kvinnesterke, da vi var 8 jenter). Noen hadde fått kvelden sponset fra arbeidsgiver, vi andre benyttet muligheten til å jobbe oss inn ved å stå på skift i garderoben, i registreringen, og som blomsterpiker på selve prisutdelingen. Hvorfor gjorde vi det, kan du lure? Hvorfor stå og slave en hel kveld gratis, få kjeft når vi ikke fant jakker fort nok i garderoben, bli sjekka opp av fulle bransjehelter og ikke være med på moroa? Men vi fikk det! Vi stod i garderoben på skift, og fikk masse fritid utover kvelden. Og så fikk vi ei flaske flott italiensk vin fra 2008 når kvelden var ferdig som takk for hjelpa. 

Hvorfor skal jeg bry meg, lurer du? Hvorfor går du på PR-linja, spør jeg tilbake. Om svaret er å kunne jobbe i PR-bransjen etter endt utdannelse, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke var der. Gullkorn er det perfekte sted å møte potensielle arbeidsgivere på. Du kan gå rundt, prate med mennesker du treffer på din vei, og slik vise ansikt. Du vet, flere av foreleserne våre er der også. Kanskje får du ikke noe ut av den første kvelden, men når du treffer igjen samme person på andre steder, har dere noe å snakke om. Det finnes alltid noe å snakke med fremmede mennesker om. Les deg opp på noen mingletriks på internett og kom i gang. Hva er det verste som skjer? Kanskje får du ikke noen nye bekjente. Kanskje er du litt for ivrig og skravler i vei med alle. Kanskje sier du noe dumt, så folk ler av deg. So what? Da husker de deg jo neste gang.

Det er forøvrig ikke bare Gullkorn som er tingen. Mitt beste tips (som har gitt meg mange verdifulle kontakter) er å melde seg inn i studentlaget til Kommunikasjonsforeningen i Oslo. Da får du tilgang til alle kurs og foredrag de holder, flere av dem gratis, og nok en mulighet til å møte bransjefolk - både i byrå og private og offentlige bedrifter. I høst fikk jeg, og fler av mine medstudenter, gratis inngang på The Social Network, 2 uker før den begynte å gå på kino. Sånne ting er gøy.

Som en av bransjens store talenter sa til meg på Gullkorn: "Det beste tipset jeg kan gi dere studenter er å være synlig. Skap din egen merkevare, profiler deg selv. Skriv i den flotte bloggen dere har. Vi som sitter på utsiden følger med. Jeg følger veldig godt med på dere på PR-linja, og det vet jeg folk i andre bedrifter gjør også."

Skrevet av Liv-Runi

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

7 kommentarer: on "Engasjer deg! Nå!"

Anonym sa...

Liker bloggen. Enig i artikkelen din også. Mange som ikke ser viktigheten i dette.

Nils M. Apeland sa...

Godt poeng. Liv-Runi. Og det er flere arenaer enn Gullkorn også. Mange studenter har nok et litt bevisstløst forhold til det faget de betaler i dyre dommer for å utdanne seg til, og det er synd. Men man er på mange måter sin egen lykkes smed. Andre igjen er veldig engasjerte, interesserte og bevisste - og de får mye igjen for det. Det er ikke plass til alle i bransjen, så de som er smarte, engasjerte og tar initiativ vil lykkes. Grip mulighetene!

Anonym sa...

Hvis jeg skal tale på vegne av studentene som ikke møter opp tror jeg mange ikke vet hvor de skal starte hen. Å bryte seg inn i en nokså fremmed bransje er ganske skremmende for mange. Da jeg selv gikk i første klasse fikk jeg inntrykk av at mange knapt visste hva det var før vinneren ble annonsert i en av forelesningene våre. Mange studenter har muligens et inntrykk av at store begivenheter er for bransjefolk i arbeidslivet og ikke for studenter. Selvsagt er dette feil, og jeg skulle ønske at flere studenter deltok på arrangementer, som for eksempel Gullkorn. Å delta på ting utenom det obligatoriske og det faglige er både lærerikt og viktig for å sette en fot innenfor bransjen. Bra innlegg Liv- Runi. Tror dette var en opplysende tankevekker for mange.

Lars Skjegstad sa...

Jeg synes nesten ikke man kan forvente at 1. klassingene skal dukke opp der. Tror ikke de har blitt gjort oppmerksom på viktigheten av stille opp på slike arrangementer. Derfor bra at du gjør de det! Forøvrig er jeg ikke særlig imponert av kun 8 stk fra 3. klasse heller, det er tross alt dere som skal først ut i arbeid! Kanskje ikke alle som vil ut i byrå-bransjen, men i år var det mange andre representert der også.

Liv-Runi sa...

Jeg synes det er synd om ikke førsteklassingene har fått beskjed om hvilke utenomfaglige tilbud vi har som studenter på BI. Kanskje er vi for dårlige til å snakke om tilbudene, kanskje vi burde bruke noen av triksene vi lærer på skolen til å spre budskapet. Er jo dumt om det kun er noen få som snapper det opp og kan nyte godene av det. Alle har jo muligheten.

Flott tilbakemelding Nils, er helt enig i det du skriver. Man må engasjere seg for å lykkes, dette har jeg fått høre fra nesten alle jeg har snakket med. I en bransje hvor man må skape en merkevare av seg selv for å få jobb er det jo lurt å bygge opp merkevarebevisstheten. ;)

Med det i bakhodet viderefører jeg Lars spark bak til mine kjære klassekamerater. Hvorfor var ikke dere der?!

Kaja Moe Dyrdahl sa...

For det første er det mange som ikke møter opp fordi det er veldig dyrt. Det kostet tross alt 1250,- for å være med på Gullkorn. Som student har man ikke alltid råd til dette, og det var også begrenset med hvor mange Kommunikasjonsforeningen trengte til arbeidshjelp. De fleste fikk ikke med seg at man kunne jobbe på arrangementet, så dette burde kanskje vært informert på en litt bedre måte, hvis man ville tiltrekke seg flere av studentene på PR.

Vi var flere om var på frokostmøtet for Gullkorn, og der fikk vi et godt innblikk i de kampanjene som var nominert til årets Virksomhetsprofilering. Jeg vil si at dette var svært lærerikt, og kanskje like viktig som kveldsarrangementet.

Jeg tror ikke det gagner noen å bli irriterte over de som ikke møter opp på arrangementer som koster noe, men når man har muligheten til å gjøre noe/lære noe gratis, da burde man slå til og engasjere seg.

Anonym sa...

Personlig holder jeg mine geniale tips for å komme opp og fram i verden for meg selv, på den måtenblir det mindre konkurranse.
:)

Legg inn en kommentar