28. feb. 2011

Plis maind de gæp!

Jeg blir flau.

Det er VM i Kollen. Stemningen er på topp! Jeg så tre-mila på søndag og kunne vel strengt talt ikke valgt en bedre dag å få med meg VM ”live” på. Det ble en perfekt dag i Kollen hvor solen skinte og Northug tok gull. Ruter hadde ordnet opp etter kaoset på lørdagen, og jeg tør å mene at de også tok gull den dagen i antall mennesker de maktet å frakte ned fra Holmenkollen.

Selv når Kollenruset, nasjonalfølelsen og patriotismen er på topp får jeg litt hakeslep av oss nordmenn. Et verdensmesterskap innebærer logisk nok et internasjonalt publikum. Sist jeg sjekket var det norske språket forbeholdt oss nordmenn og en liten håndfull språkkyndige svensker.

Jeg la merke til at tilleggsinformasjon på t-banen (fra fører) kun ble sagt på norsk.  Fra lørdagskaoset kunne vi lese at noen stakars engelskmenn hadde forvillet seg et par stasjoner videre oppover i skinnesporet. Er det så rart når det eneste turistene får høre over høytaleren er Maria Haukås Mittet sin klungende røst synge  ”Glorious”, og en stemme si ”plis maind de gap” på sitt aller beste norsk-engelsk? Vel har ruter vært flinke til å sette opp informasjonstavler på Holmenkollen-strekningen, som skal være forståelig på engelsk. Det er jo bra.

Ankomst Holmenkollen. Vi i informasjons- og kommunikasjonsbransjen burde være ganske enige om at informasjon er viktig for å kunne samarbeide og kommunisere. I Kollen er publikumsplassene delt inn i soner. VM-arrangører kan ikke regne med at utenlandske turister har vært i lille Kollen før. Derfor lurer jeg på hvorfor skilt som ” alle soner den veien” kun står på norsk? Jeg hørte en stakars fyr bak meg prøve å uttale setningen på gebrokkent norsk. Han ante nok ikke hva det betydde.

Dette er VM! Lille Norge: vi må skjerpe oss! Ikke alle kan norsk….  


Skrevet av Celine Gran

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 kommentarer: on "Plis maind de gæp!"

Legg inn en kommentar