23. feb. 2011

DFDS-sirkus


20. januar kunne vi lese DNs fremstilling av DFDS’ byråkonkurranse. Det førte til kritikk som haglet i alle retninger. Nå som det har stilnet litt, lurer jeg på hva dere PR-studenter syns.


80 byråer meldte seg på DFDS' byråkonkurranse og kjempet om å bli selskapets nye reklame-, PR- og mediebyrå. DN-journalist Janne Johannessen fikk følge hele prosessen. Resultatet var en artikkel som beskriver forslagene til byråene som mer eller mindre vellykkede prosjekter i sløyd, norsk og heimkunnskap. Sitatene til administrerende direktør i DFDS, Vivian Sivertsen, var lite positive.
Artikkelen provoserte mange, og kritikken haglet i alle retninger. Både DFDS’ administrerende direktør, de deltakende byråene og journalisten har fått gjennomgå. Det hele karakteriseres nå som DFDS-sirkuset.
DFDS kritiseres for selve prosessen med hele 80 påmeldte byråer . Byråkonkurransen har blitt karakterisert som byråbransjens ”Idol” eller ”X-faktor”, og  noen mener at det er sløsing med ressurser og grenser til det useriøse.
DFDS kritiseres også for å ha invitert en journalist til å vitne hele prosessen. Samtidig var byråene klar over at journalisten var invitert. Byråbransjen kritiseres for å reagere for sterkt på artikkelsens fremstilling, og at dette er et resultat av en litt uventet og ”klein” følelse av å se seg selv utenfra.
Administrerende direktør i DFDS Vivan Sivertsen kritiseres for å slenge kommentarer som driter ut byråene som takk for all tid og ressurser de har lagt ned.
DFDS’ rådgiver og tilrettelegger av prosessen, Rune Brynhildsen, mener bransjen er hårsår.
Hva syns du?
Er Vivian Sivertsen uprofesjonell?
Var det feil å invitere en journalist til følge prosessen?
Ville Brynhildsen bare sikre seg noen ekstra timer med lønn?
Er kampanjeforslag egentlig bare ressurssløsende ungdomsskoleprosjekter?

Skrevet av Nina Ilefeldt



foto - dailymail.co.uk


















Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

2 kommentarer: on "DFDS-sirkus"

Anonym sa...

Når en så viktig del av PR-faget går ut på å forholde seg til journalister, synes jeg det er rart at det ikke var noen betenkeligheter blant de 80 byråene, når de fikk beskjed om at en journalist skulle være tilstede.
Når det er sagt, levner det vel ingen tvil om at det hadde vært mulig å fått noe mer ut av en slik konkurranse hvis DFDS hadde vært mer profesjonelle.
Hva gjorde prosessen til et sirkus?
En stor pengesum gjorde at flere byråer fikk dollartegn i øynene, og ble dermed blendet, når varsellampene blinket.
Vivian Sivertsen har tydeligvis (forhåpentligvis) glemt at de hadde en journalist som var rundt juryen under prosessen, og skillet mellom hva som er offentlige uttalelser og løs og ledig prat blant jurymedlemmene er tydeligvis borte.

Manglende profesjonalitet fra kommunikasjonsbransjens side og fra DFDS sin side, har gjort at den eneste som går seirende ut av DFDS-sirkuset er journalisten....

Christoffer

Anonym sa...

Hvorfor skal byråene ha betenkeligheter med at det er en journalist tilstede? De fleste journalister er vel fullt klar over hvilken rolle PR-byråer har ovenfor dem og omvendt.

Bergitte

Legg inn en kommentar